My Data: Ερωτήσεις και απαντήσεις
Γράφουν: Ισμήνη και Αλέξανδρος Γκούμας (Computax)
– Τι είναι το MY DATA;
Η έννοια my data προκύπτει από τα αρχικά των λέξεων my digital accounting and tax application. Αποτελεί την έναρξη μιας νέας ψηφιακής εποχής. https://www.aade.gr/mydata
– Τι περιλαμβάνει το Μy Data;
Περιλαμβάνει δυο Βιβλία :
Το Βιβλίο Αναλυτικών Εγγραφών (Αναλυτικό Βιβλίο) όπου ανά μήνα εμφανίζονται όλες οι συναλλαγές εσόδων – εξόδων αναλυτικά (ανά πελάτη, προμηθευτή, ημερομηνία), και μέσα από το αναλυτικό βιβλίο θα προκύπτει το Συνοπτικό Βιβλίο, όπου θα αναφέρεται ανά μήνα πόσα έσοδα και πόσα έξοδα έκανα. (έσοδα 1000, έξοδα 800 = κέρδος μήνα 200 ευρώ).
– Τι οφείλουμε να κάνουμε κάθε μήνα;
Όλες οι επιχειρήσεις οφείλουν να διαβιβάζουν – ανεβάζουν τα έσοδά τους σε συγκεκριμένο χρόνο. Μέσα από αυτή την διαδικασία όλοι θα δηλώνουμε τα έσοδά μας, και ταυτόχρονα θα ενημερώνεται η στήλη των εσόδων.
Τι σχέση έχει η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση με το My Data;
Δεν έχει καμία απολύτως σχέση. Πρόκειται για δύο διαφορετικές έννοιες. Ο τρόπος έκδοσης των εσόδων μπορεί να συνεχίσει ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που γίνεται μέχρι και σήμερα. Η όποια αλλαγή δεν είναι υποχρέωση αλλά επιλογή.
– Τι είναι η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση ;
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση αφορά την αντικατά-σταση της χειρόγραφης έκδοσης των εσόδων (απόδειξη – τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών) με μηχανογραφημένες. Δηλαδή, αντί να έχουμε μπλοκάκι για την έκδοση των αποδείξεων χειρόγραφα, να αγοράσουμε ένα πρόγραμμα και να γίνεται η έκδοση των εσόδων μέσω υπολογιστή, μηχανογραφημένα. Ο τρόπος έκδοσης των εσόδων μπορεί να συνεχίσει ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που γίνεται μέχρι και σήμερα. Η όποια αλλαγή δεν είναι υποχρεωτική και πρόκειται για απόφαση – επιλογή που θα πάρει η επιχείρηση. Ενώ, το MY DATA είναι η ηλεκτρονική εκδοχή των βιβλίων εσόδων εξόδων της επιχείρησής μας.
– Πότε ξεκινάει αυτή η υποχρέωση;
Η υποχρέωση αυτή, ξεκινάει από 01/04/2021.
– Από 01/04/2021 τι είμαι υποχρεωμένος να κάνω;
Από 01/04/2021 όλες οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να διαβιβάζουν τα έσοδά τους.
– Πως διαβιβάζονται τα έσοδα;
Οι τρόποι για να διαβιβάσουμε – ανεβάσουμε τα έσοδά σας στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ είναι οι παρακάτω:
1 . Να τα διαβιβάσει ο λογιστής μας. Δηλαδή, εφόσον ο λογιστής της επιχείρησής μας τηρεί τα βιβλία μας μπορεί, έχει την δυνατότητα μέσα από το πρόγραμμά του και με τις απαραίτητες γνώσεις να ενημερώνει και το my data.
2. Να τα διαβιβάσουμε η ίδιοι.
Στην περίπτωση που έχουμε πρόγραμμα που εκδίδει τα έσοδά μας μηχανογραφημένα και το πρόγραμμα αυτό είναι εναρμονισμένο-συμβατό με τα πρότυπα του my data. Δηλαδή, εφόσον έχουμε πρόγραμμα που καλύπτει τις ανάγκες του my data, μια φορά τον μήνα και με τις οδηγίες που θα μας δώσει ο μηχανογράφος μας, μπορούμε να ανεβάζουμε εμείς τα έσοδα μας.
3. Να χρησιμοποιήσουμε την «τιμολογιέρα» όπως ονομάζεται που βρίσκουμε στην εφαρμογή της ΑΑΔΕ. Δηλαδή, όσοι εκδίδουν έως 50 παραστατικά τον χρόνο ή 50.000 ευρώ τον χρόνο έσοδα, η εφαρμογή δίνει την επιλογή, τη δυνατότητα να εκδίδονται τα παραστατικά εσόδων από την εφαρμογή.Αυτό βασικά αφορά τους επιχειρηματίες που δεν έχουν λογιστή.
– Όταν λέμε να διαβιβάσουμε τα έσοδα μας τι εννοούμε?
Εννοούμε ότι γνωστοποιούμε, ανεβάζουμε στο my data ένα ένα τα έσοδα που εκδώσαμε. Όχι το φυσικό παραστατικό, αλλά τα στοιχεία που αναφέρονται σε αυτό. Πιο ειδικά, όταν εκδίδουμε Α.Π.Υ (λιανικής) η εφαρμογή ζ η τ ά, για κάθε μια ξεχωριστά, ημερομηνία παραστατικού , αύξων αριθμός και σειρά παραστατικού, αξία.
Δεν ανεβάζουμε τον αντισυμβαλλόμενο – πελάτη μας, γιατί απαγορεύεται λόγω GDPR. Επομένως, δεν μας ανησυχεί σε ποιο όνομα εκδίδουμε το παραστατικό μας (μαθητής ή γονέας) διότι ο πελάτης δεν αναφέρεται πουθενά.
Όταν εκδίδουμε Τ.Π.Υ (χονδρικής) η εφαρμογή ζητά, για κάθε ένα ξεχωριστά, Ημερομηνία παραστατικού, αύξοντα αριθμό και σειρά παραστατικού, ΑΦΜ πελάτη, αξία.
– Υπάρχει καταληκτική ημερομηνία για τη συγκεκριμένη εργασία;
Ναι! Εφόσον ολοκληρωθεί ένας μήνας έχουμε περιθώριο 20 μέρες για να ανεβάσουμε τα έσοδά μας στο my data. Για παράδειγμα, τα έσοδα που θα εκδώσουμε το Απρίλιο του 2021 έχουμε περιθώριο να τα ανεβάσουμε έως τις 20 Μαΐου 2021.
– Πως διαβιβάζονται τα έξοδα;
Οι συναλλαγές των αγορών-εξόδων που πραγματοποιούνται μέσα σε έναν μήνα είναι αποκλειστική εργασία και ευθύνη του λογιστή μας.
– Σε περίπτωση που διαβιβάσω εγώ ή ο λογιστής μου μια λάθος πληροφορία στο my data ή χάσω την εμπρόθεσμη ημερομηνία θα έχω πρόστιμο;
Το 2021 είναι χρονιά προσαρμογής, επομένως δεν θα υπάρχουν κυρώσεις. Υπάρχει το ενδεχόμενο να επιβληθούν πρόστιμα στις επιχειρήσεις που δεν θα κάνουν καθόλου χρήση της εφαρμογής.
Επομένως, πρέπει όλοι μας να ξεκινήσουμε να χρησιμοποιούμε την εφαρμογή ακόμη και εάν κάνουμε λάθη ή δεν είμαστε τυπικοί στις καταληκτικές ημερομηνίες και δεν θα βρεθούμε υπόλογοι για τυχόν λάθος χρήση της εφαρμογής.
– Τι θα ήταν χρήσιμο να προσέξω για το 2021 που ξεκίνησε, σε σχέση με τα Ηλεκτρονικά Βιβλία – My Data?
Ως επιχειρηματίες θα ήταν χρήσιμο να εκμεταλλευτείτε το διάστημα αυτό προκειμένου να συζητήσετε με την ομάδα σας τι χρειάζεται να κάνετε προκειμένου να είστε έτοιμοι για αυτή την αλλαγή η οποία θα μας απασχολήσει ουσιαστικά από 01/01/2022. Στην ομάδα σας πέραν των συνεργατών που έχετε στην επιχείρησή σας, είναι αναγκαίο να συμπεριλάβετε και τον λογιστή σας μιας και η σχέση σας θα χρειαστεί να είναι πιο στενή από εδώ και μπρος. Λόγω του ότι είστε ένας κλάδος που δεν έχει ΦΠΑ, έχετε πλεονέκτημα ένα περιθώριο-άνεση στις κινήσεις σας, μεγαλύτερη από άλλους κλάδους που είναι υπόχρεοι σε ΦΠΑ. Αυτό το προτέρημα θα χαθεί και θα πρέπει να το καλύψετε με στρατηγική και συνεργασία για να μην βρεθείτε εκτεθειμένοι στο κράτους.
Ειδικά, σε ό,τι αφορά τα έσοδα και την διαβίβασή τους – ανέβασμα στην πλατφόρμα θα σας προτείναμε να δώσετε προσοχή στα παρακάτω:
- Ορθή έκδοση των παραστατικών.
Να συμπληρώνετε όλα τα απαραίτητα πεδία και να γράφετε όλα τα απαραίτητα στοιχεία σωστά (ημερομηνία, πελάτης, αρίθμηση, σειρά-εάν έχει, ποσόν) και στην περίπτωση Τιμολογίου Παροχής επιπλέον το ΑΦΜ του πελάτη. - Στην περίπτωση που αποφασίσετε αυτή την εργασία να την κάνει ο λογιστής σας, θα πρέπει να το επικοινωνήσετε έγκαιρα μαζί του. Εφόσον συμφωνήσει ότι θα το κάνει, τότε θα πρέπει κάθε μήνας που ολοκληρώνεται να στέλνετε άμεσα όλα σας τα παραστατικά στον λογιστή σας προκειμένου να έχει τον χρόνο να τα επεξεργαστεί σωστά και να τα διαβιβάσει στην πλατφόρμα.
- Στην περίπτωση που η έκδοση των εσόδων σας γίνεται μηχανογραφημένα, τότε θα χρειαστεί να έρθετε σε επικοινωνία με τον πάροχο του προγράμματός – μηχανογράφο για να σας εναρμονίσει- αναβαθμίσει το πρόγραμμα που χρησιμοποιείτε με το my data. Επιπλέον, θα χρειαστεί να σας δώσει τις απαραίτητες οδηγίες για το πως θα ανεβαίνουν τα έσοδα στην πλατφόρμα του my data.
- Στην περίπτωση που επιθυμείτε την αλλαγή της χειρόγραφης απόδειξης και τιμολογίου παροχής σε μηχανογραφημένο θα χρειαστεί να βρείτε έναν πάροχο ενός προγράμματος που να καλύπτει τις ανάγκες σας και να ξεκινήσετε να το χρησιμοποιείτε.
- Εδώ να σας αναφέρουμε ότι είναι μια απόφαση που είτε την πάρετε τώρα είτε αργότερα, κάποια στιγμή θα την αντιμετωπίσετε δεδομένου ότι το χαρτί και η χειρόγραφη έκδοση τιμολογίων θα σταματήσει στα επόμενα χρόνια και θα αντικατασταθεί με τα ηλεκτρονικά τιμολόγια το λεγόμενο e- τιμολόγιο.
Φυσικά δεν είναι υποχρεωτικό και έχετε την επιλογή να το αποφασίσετε αργότερα.
Ευρεση
Τελευταία νέα
- Ενημέρωση 16/09/2024 16 September 2024
- Εγκύκλιος εξετάσεων NOCN Δεκεμβρίου 2024 2 September 2024
- Ενημέρωση 02/09/2024 2 September 2024
- Ενημέρωση 05/08/2024 5 August 2024
- Ενημέρωση 15/07/2024 15 July 2024